tisdag 3 mars 2009

Pizza

Pizza a'la GI
1 pers, Nystart/balans.
(Tips från L)

1ägg
Salt
Ca 2 msk olja (Oliv eller rapsolja, beroende på vad man gillar)
1 skvätt grädde
Kryddor, förslagsvis vitlökspulver, basilika och oregano
Ca 1 1/2 msk Fiberhusk
Tomatsås
Önskad fyllning
Ost

Vispa upp ägg med salt. Blanda sedan i oljan, vispa, tillsätt grädde.
Krydda upp smeten med valfri kryddsättning. Blanda sist i fiberhusk och vispa ihop.
Låt det svälla en stund och bred sen ut det som en rund platta på ett bakplåtspapper.
In i ugnen på ca 200 C i ca 15 minuter, fördelaktigt med varmluftsugn för krispigare resultatet kan även stå kvar på ca 50 C med torkningseffekten i ca 10 min.

Lägg sedan på tomtsås och fyllning. Förslag: luftorkad skinka, tomater, lök och en massa parmesanost innan den åkte in i ugnen igen så att osten smälter och löken blev mjuk.
När det var klart dekorera med basilika, ruccola och olivolja och parmesanost.
Färdig att avnjuta!

3 kommentarer:

  1. Receptet blev mycket bättre nu när du skrev om det. Jag hade hittat det på en annan sida, så jag hade bara kopierat det rakt av där, smått rörigt!
    Jag tror vi kommer börja med GI fas 1, det är ju bara 2 veckor och jag har som sagt en hel del kvar att gå ner. För sambon går det ochså bra, men han behövde inte gå ner lika mycket så han börjar fuska mer och mer, vilket gör det kämpigare för mig. Men nästa vecka skall han inte vara hemma, så då kan jag köra värsta slutspurten! På tal om recept tyckte jag detta från Arla verkade gott: http://www2.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=23123

    SvaraRadera
  2. Spännande, måste testas!
    Tack!
    //Kristina

    SvaraRadera
  3. Jag går in titt som tätt här och är nyfiken på era resultat men tycker att det är synd att det är så dålig uppdatering...

    SvaraRadera