måndag 20 april 2009

Lax- och pastagryta med tomat

Lax- och pastagryta med tomat
1 pers, Balans
(Från boken Klaras goda GI-dagar)

1 port fullkornspasta
1 vitlöksklyfta
1 Laxfilé
1/4 gul lök
3 msk tomatpuré
1 burk krossad tomat
1/4 dl rostade sesamfrön
olivolja
salt och peppar

Dela laxen i tärningar och lägg i kastrull, salta och häll på vatten.
Koka upp, dra kastrullen av värmen och låt stå med locket på i ca 10 min.
Koka pastan al dente.
Skala och hacka lök och vitlök. Fräs i lite olivolja i en kastrull. Tillsätt tomatpuré och krossade tomater. Smaka av med salt och peppar.
Rosta sesamfrön i en torr panna.
Blanda ner pasta och lac i tomatröran och strö över sesamfrön.

Själv så smaksatte jag med lite mer kryddor som fanns hemma.

2 kommentarer:

  1. Låter smaskigt :)
    Snart är det lördag, hoppas den här veckan har gått bra för dig! Själv börjar se fram emot måndag igen, det känns som jag bara vill till måndagar om och om igen. Men det är väl naturligt, så länge man är ödmjuk inför uppgiften och jobbar på så skall det nog gå bra! Eller vad säger du ? :)

    SvaraRadera
  2. Nu har jag lagt upp en guide för hur man enkelt kan komponera sina egna iso-recept på min blogg! Du får gärna länka till den, tror verkligen det är något alla längtar efter.

    Så testa gärna min bloggvän :) Peppkram!

    SvaraRadera